Ik ben Leerkracht.



Tips voor leerkrachten (onderwijs breed)
Handige tips!
Een lijstje om in gedachten te houden als leerkracht!
- Emoties en behoefte waarnemen en naar handelen
- Benaderen als gelijkwaardig
- Samen regels opstellen ook de sociale norm
- De sociale norm en gedragsregels gelden voor iedereen
- Bedenken: “Het is geen kind het is een persoon, een individu
- Breng over dat het om leren gaat niet om maken
- Als het kind moe is, niet lekker in zijn vel zit neem het serieus!
- Zorg dat leerkrachten worden bijgeschoold op het gebied van hoogbegaafdheid

Schade
Veel hoogbegaafde kinderen hebben een extra zorgvraag door ‘schade’ die is ontstaan tijdens hun schooltraject.
Oorzaak
Zij hebben vaak een afkeer tegen school en/of leerkracht. Dit is niet persoonlijk maar komt door hun eerdere ervaringen.
Oplossing
Probeer hun vertrouwen te winnen door te laten zien dat u anders bent. Dit kunt u doen door met ze in gesprek te gaan en te vragen: “Hoe kan ik het beter doen?!”.
Kwetsbaar
Veel hoogbegaafde kinderen en hun ouders hebben minder vertrouwen in leerkrachten en scholen.
Oorzaak
Zij hebben vaak al een geschiedenis van scholen wissels en zijn hierdoor het vertrouwen kwijt geraakt
Oplossing
Probeer hun vertrouwen te winnen door te laten zien dat u anders bent. Dit kunt u doen door met ze in gesprek te gaan en te vragen: “Hoe kan ik het beter doen?!”.

Nuttige dingen leren
Veel hoogbegaafde kinderen willen de wereld ontdekken.
Hoogbegaafde kinderen willen de wereld ontdekken.
De lesstof die zij krijgen zal dan aan moeten sluiten. Het beste geschiedt dit door de ogen van een volwassene.
Dit bereik je niet door ze alleen te leren dat ze dingen moeten doen die ze niet leuk vinden. Haal het maximale uit het kind door ze hun talenten en denkkracht om te laten zetten in doelen. Dit scheelt een hoop onnodige strijd.
Geef van te voren aan wat er allemaal voorbij gaat komen in de lesstof. Begrijpt het kind het al! Sla het voor hem/haar over.