Kenmerken.

Ouders van kinderen die vastlopen in het onderwijs.

De kenmerken bij baby’s zijn:

  • Maken al vanaf de geboorte intens oogcontact
  • Reageren sneller op hun omgeving
  • Tillen hun hoofd al heel snel op om rond te kijken, soms al momenten na de geboorte
  • Hebben vele malen minder slaap nodig
  • Zijn heel beweeglijk
  • Gaan of als snel kruipen of slaan dit zelfs over
  • Lopen voor hun 1ste levensjaar
  • Op éénjarige leeftijd spreken ze twee- of driewoordzinnen
  • Hebben een sterke eigen wil
  • Raken gefrustreerd en boos als iets niet lukt
  • Bekijken hun speelgoed uitgebreid en proberen van alles uit wat het doet

Kenmerken bij peuters zijn:

  • Motorische ontwikkeling is zeer snel
  • Willen alles zelf doen
  • Proberen van alles uit
  • Zijn erg ondernemend
  • Raken snel verveeld van TV programma`s die voor hun leeftijd zijn
  • Stellen al veel vragen
  • Maken al snel moeilijke puzzels

Kenmerken bij kleuters zijn:

  • Ze hebben een uitstekend geheugen
  • Zijn erg leergierig
  • Vaak snel op taalgebied of juist motorisch verder (je ziet een discrepantie)
  • Maken moeilijke puzzels van 50+ stukjes ten opzichte van hun leeftijdsgenoten
  • Spreken volwassenen taal en begrijpen veel zaken ook

Het is belangrijk deze kenmerken goed te signaleren. Ze hebben dan een ontwikkelingsvoorsprong.
Om vastlopen in het onderwijs zoveel mogelijk tegen te gaan is het fijn dit al vroeg te signaleren. Het liefst nog voordat ze naar de basisschool gaan. Er bestaan een paar IQ testen die al op zeer jonge leeftijd gedaan kunnen worden. Als dit niet tijdig gesignaleerd wordt dan zal een kind snel uitgekeken zijn op de lesstof.

Voorbeeld uit de praktijk:

Tygo is 2 jaar en wil graag naar school (peuterspeelzaal) hij verwacht hier de letters en cijfers verder te leren. Helaas komt hij van een koude kermis thuis. "Mamma, waarom hebben ze hier alleen puzzels met van die rode dopjes die kan ik allang al!". "Mamma, ik heb niet eens tot 100 leren tellen". Tygo is inmiddels 3 jaar hij heeft thuis zichzelf de letters eigen gemaakt en kan al tot 100 tellen. Hij kan zelfs al wat rekensommetjes maken. "Mamma, wanneer mag ik naar de grote school? Dan leer ik vast wel de letters en cijfers!." , "Bijna lieverd, nog 1 jaartje!, antwoord je dan." Tygo is bijna 4 jaar! Hij staat te springen en te dansen! Hij gaat voor het eerst naar de grote school! Aan het eind van de dag komt hij beteuterd thuis. "Wat is er lieverd?" vraagt mamma. "Pfft, ik mocht met blokken bouwen en in een poppenhoek spelen... Wat is dat mamma een poppenhoek?!, Nee, ik vertel het jezelf wel! Daar kun je vadertje en moedertje spelen en net doen alsof je kookt en thee zet!! Ik weet toch al hoe ik koffie moet maken en thee moet zetten daar help ik jou vaak bij!." Hij loopt naar de keuken, vult de waterkoker, zet hem aan, pakt een theeglas en de theedoos. 1 klontje suiker erin toch mamma?" vraagt hij voor de zekerheid maar hij weet het prima. "En zal ik je nog iets vertellen, mamma!, Romy uit mijn klas en Joey en -" er ratelt een hele lijst met namen uit dat kleine mondje. "Die weten niet eens wat groen, blauw, geel is. Nou ja eigenlijk weten ze geen enkele kleur. En tot 10 tellen kunnen ze ook al niet". Ik wil naar groep 3! Mag dat mamma?, Regel jij dat mamma?. Na een aantal weken school verliest de moeder haar leergierige, alles willen weten mannetje. Tygo is mega verdrietig en wil niet meer naar school. De ellende begint.......
Tygo
4 jaar
Sluit Menu